: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers
Due Date

Friday, January 22, 2010

tanda2 anak mengasihi ibu/bapanya...

salam sumer,

artikel ni sy amik dr utusan malaysia : MEGA, ms. 8, 21/jan/2010... mcm best n nak share ngan saper2 yg x sempat bc.. ekceli artikel ni utk ibu... tp x kisah la kan klu utk ayah pun... jom bc...

tanda-tanda anak mengasihi ibunya / bapanya :

- bayi anda yg baru lahir merenung ke dlm mata anda : baby sebenarnye sedang cuba mengingati wajah anda. memang dia belum faham tentang apa jua perkara namun naluri bayi memang mengetahui bahawa ibu adalah orang penting bagi dirinya.

- ketika usia anak anda dalam 8 hingga 12 bln, dia akan mengamuk jika anda tinggalkannya di rumah dan dia akan tersenyum bila anda pulang kepadanya.

- apabila anak anda mula memukul dan menjerit, itu tidak bermakna dia tidak menyayangi anda. sebab apa dikata begitu kerana dia tidak akan menunjukkan perangai sebenarnya jika dia tidak mempercayai anda.

- anak anda akan berlari kepada anda apabila dia mengalami kesedihan atau terjatuh. memang pada usia bayi mereka tidak mampu meluahkan dengan perkataan namun setiap reaksi diluahkan menerusi perlakuan.

- anak anda yang memasuki sekolah tadika membawa pulang bunga yang dipetiknya dari taman, atau mungkin juga hadiah yang dibuatnya sendiri di sekolah

- apabila anak anda mahukan kebenaran dari anda untuk setiap perkara yang mahu dilakukannya. contohnya, dia rajin menolong dan apabila dia berjaya nenbuat sesuatu perkara, dia mahukan anda memberi pujian yang menyenangkan hatinya.


renung-renungkan lah...

No comments:

Daisypath Anniversary Years PicDaisypathAnniversary Years Ticker