: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Tuesday, August 28, 2012

citer raya

as-salam,

hamboi
sakan sungguh raya tahun ni kan
hahahahahha...
tp nak kata sakan pun x jugak
sebab kita guna mana yg ada jer
duit raya pun x de la meriah mcm tahun lepas
tp semua tu x penting
yg penting kita semua selamat di hari raya yg mulia

raya tahun ni mcm thn2 lps jugak
x der ape yg beza
eh ade skit je la pun bezanya
last day puasa petang tu sempat jenguk kubur abah
rasa sayu jer bila ade kat situ
ms tgh baca yaasin, elok jer angin sepoi2 bahasa bertiup
terasa ketenangan sgt
ingatkan nak gi kubur abe
tp x sempat... sebab dah ptg sgt

bukak pose kat umah mak mcm biasa
tp kali ni anak2 mak semua ada kecuali no'oi
sebab dia kejer lg mlm raya tu
mak pula sayu + suka sebab anak2  menantu semua ada
kumpul ramai2
siap menangis lagi.. syahdu btul...
lps maghrib kitorg anak beranak pi ioi mall jap
pestaim dalam sejarah mlm raya pi mall lagi
gilo betul.. pg pun sebab nak tukar bj si faiz
pastu mak kirim beli lapik kaki
hahahahhaha...
pastu singgah padini jap
kami anak beranak jer melayu
yg lain semua chayanunalip
terasa mcm diri bukan berada di malaysia pulak

so pepagi raya memang dah ada kat umah mak
mcm biasa lah kan kena siapkan hidangan2 pg raya
sebab sblm pi solat raya kena sarapan dulu
ingatkan pg tu nak goreng bihun skit
skali gas plak habis... jerang air pun separuh jln jer
terpaksa tumpang umah sebelah jerang air
raya thn ni mak masak ketupat pulut, nasi impit, kuah kacang, rendang ayam
dap dap dap... suka mkn ketupat pulut ngn rendang
sebab rasa mcm mkn lemang jer...
dah selesai semua... org pun dah balik solat raya
kitorg pun salam2 bagi duit raya
alhamdulillah... murah rezeki mak sebab bg kami semua duit raya
tiap2 tahun kot mak kasik
dah selesai semua urusan kat umah mak
kitorg anak beranak gi beraya umah makngah en.fizu pulak
sebab PIL ngan nenek ade kat sana
mkn2.. salam2... mkn2 lagi... seronok...
pastu singgah umah kipark
ptg2 skit baru balik melaka...


*hadoi penat nak abiskan citer raya nih... nanti2 lah sy update lg yer...

*takziah buat kak filla diatas pemergian arwah adiknya (Busu)... semoga ditempatkan dikalangan umatnya yg beramal soleh... amin... :info dr blog kak di greenapple...
 




Friday, August 17, 2012

selamat hari raya 1433



as-salam buat semua saudara mara seIslam saya... 
Ramadhan yg bakal kita tinggalkan bnyk memberi suka dan duka dalam kehidupan... ada yg dipermudahkan rezeki dan ada juga yg merasa kehilangan abadi... tetapi, apa yg pasti semua itu adalah dugaan utk kita terus memohon dan meminta pd ALLAH swt supaya dipermudahkan urusan dunia akhirat... sama-samalah kita terus berdoa dan meminta2 pd ALLAH w/pun bukan di bulan Ramadhan...

Salam Aidil Fitri buat semua... maafkan segala kekhilafan dan keterlanjuran sy berkata2 di blog ini...
berhati2 di jln raya.. pandu cermat jiwa selamat...

Thursday, August 16, 2012

duhet raya

as-salam,

korang masing2 dah tukar duit raya ke
hiks
skang ni mana2 pg mesti dok hebok pasal duit baru tu kan
tp bila tgk mcm cantik jugak la kalernya
cuma agak terang skit
mcm duit 5 hengget ngan 20 hengget tu
tp mcm suke jer kat kaler duhet 20 hengget tu

thn ni mcm biasalah
sy akan jd ejen tukar duit raya utk kwn2
ape korang ingat kuih raya je ade ejen
duit raya pun ade tau
hahahahhhaha
mcm biasalah sy akan collect nama sape2 yg nak tukar duit tu
pastu baru pas kat sorg kakak kat opis nih
sebab nanti anak dia akan tukarkan kat bank negara
yeay... suke sgt2
senang sebab x yah nak betur kat bank
cuma pening jugak la nak kira duit2 nih
sebab duit org kan
watnya salah kira ke ape
x ke naya
tp sy akan pastikan diorg semua nih tukar ngam2

thn ni sy tukar skit jer
x yah tukar bnyk2
sebab nanti naufal n hayyan mesti dpt duit raya gak kan
so kita main tukar dr duit raya diorg jer
heheheheheh
senang abes citer...

duhet raya... semua kaler ade... pilih2... heheheheh....

duhet raya 2012 yg telah selamat diagih-agihkan... selesai.. lega bila dah tukar duit dan dpt agih-agihkan duit tu...




*x berapa hari je lg kita dah nak berhari raya kan.. terasa sayu sgt hati ni nak tinggalkan Ramadhan 1433H.. semoga ALLAH panjangkan usia saya, anak2 sy, suami sy, keluarga, saudara-mara dan kawan-kawan semua utk bertemu semula dgn Ramadhan 1434H... semoga kita semua diberikan kesihatan dan keberkatan dunia dan akhirat... insyaALLAH.... aminnn...



Wednesday, August 15, 2012

karenah manusia

as-salam,

pg ni rasa mengantuk sgt
nak bngn sahur pg td pun rasa mls sgt2
tp nak x nak kena bngn jugak kan
huhuhuuhu...
mungkin penat sgt kot sebab dah 2 mlm tdor lmbt

smlm en.fizu ajak gi mydin
so lps berbuka kitorg pun pi la memeriahkan mydin usj tu
nak pg sana dah jam
nak masuk parking pun jam
hadoi la hai... letih ok...

smlm kat mydin memang sesak ngan manusia
termasuk lah kami... heheheheheh
so, mcm2 karenah lah kan kita leh nampak
tp x kisah lah sebab masing2 wat hal masing2 kan
cuma x puas hati or panas hati kot
bila masing2 dah wat hal masing2
so, masing2 akan pentingkan dr masing2 la

sebabnya smlm sy tgk bersepah kat area bj melayu ngan troley
oklah sy faham klu bwk troley tu nak letak anak n barang
yg tu sy x kisah sebab sy pun mcm tu
yg jd masalahnya skang ni
depa dok usung troley kosong
cth eh, satu keluarga ada 5 org
3 drpd family mesti akan usung troley sorg satu
just imagine betapa besar troley yg diorg usung tu...
yg tu satu hal.. yg hal lainnye
dah la usung troley kosong
pastu siap leh main tinggal2 jer kat area tu...
sy dok situ dlm 1/2 jam ade la dlm 4 bj troley tersadai tanpa tuan
siyes terbakar.. sebab menyusahkan org yg nak lalu kat situ

mintak tolong staff mydin, tp masing2 wat bodoh jer
ke ko x phm bahasa... haish...
sy dok perati kot ade la org yg nak ketepikan troley tu
tp, masing2 hampeh...
last2... sakit hati punya pasal
sy kutip troley2 tu pastu satukan semua skali
wat mcm caterpillar tu...
ade sebijik troley tu ade la 2-3 bj je brg dlm tu
bukan brg besar pun...
takat pencuci muka-gel rambut ngan shampoo kot
yg tu sy satukan jugak
sebab tuannya bengong pi sadaikan troley tu kat situ

yg dok usung main2 troley kat tgh org sesak pun
blm kira lg tu
hadoi.. agak2 la klu korang nak main tolak2 troley pun
jgn la kat tempat sesak mcm tu korang nak pi main
consider skit kat org lain yg dtg nak belanja kat mydin tu
jgn pentingkan diri sndr...





*ingatkan lps blik dr mydin leh ler terus blik umah... sebab dah penat sgt kan.. skali, en.fizu bwk pi mkn kat murni usj plak... anaknya lapar la katakan... hehehehheh... rasanya murni x der la sesedap mana pun.. william jugak rasa sedap... hikss... lps ni nak gi william lah.. dah lame x mkn arabiatta spaghetti... nyum nyum...


Tuesday, August 14, 2012

sambal udang

as-salam,

maaf lah yer sebab hr ni ntry nak tayang lauk
alahai.. sambal udang je pun
hiks
semangat lebih nih sebab masak sambal udang 4 kilo
hahahahhahaha
alkisahnya mak sy lah
hr ahad lps turn mak sy nye bukak pose kat surau
tp mak memang dah siap2 bg duit
n org surau order jer ngan caterer
tp mak nak sedekah lauk gak skit
cumanya hr ahad tu mak sy kebizian
sebab dok tolong org bungkus2 rendang n pulut kuning
sebab bersekali ngan majlis khatam quran
alhamdulillah.. dpt jugak mak sy n the geng khatam quran

okeh.. ni pestaim sy masak sambal udang sampai 4 kilo
penat tau... penat sebab nak tunggu cili tu masak btul
sebab klu x masak btul nanti org mkn sakit perut pulak
hurmmmm.. x per2...

 sekuali besar dok masak sambal udang... dekat sejam jugak la dok masak cili nye tu... bila dah btul2 masak cili tu baru letak udang.. so, udang x der la kecut lama ngan sambal... sedap udang tu nanti.. manis jer... 
 
 pentukang masak yg nak expose jugak... hehehehehe... mak sy ada gak enteprem tgk2 kan sambal.. biasalahkan, org tua... heheheheheh... sy belajar pun dr mak jugak... hiks... nak resepi... bolehhh... eh... hahahahah...

sambal udang opah
bawang besar (merah)
bwg putih (kuantiti mesti kurang dr bwg besar)
cili kering yg diblend
belacan
air asam jawa
garam
gula
minyak utk menumis
udang

tumis bwg besar + bwg putih + belacan yg diblend (tumis sampai naik bau)
masukkan cili (tumis sampai pecah minyak)
masukkan air asam jawa + garam + gula (perasakan mereka bertiga)
masak sampai la cili tu btul2 masak
maksudnya cili tu bertukar kaler n nampak garing (minyak dah bergenang le tu)
pastu baru masukkan udang n bawang hiris (bulat)

*sy x tau nak sukat.. ikut kuantiti udang masing2... klu nak sedap blh lebihkan bwg besar tu... manis je nanti... :p


selamat mencuba...

 
 



Friday, August 10, 2012

iklan sedih...

as-salam,

mungkin ade yg dah tgk iklan nih
sedih sgt2
kisah 2 sahabat yatim piatu nak blik beraya...
huhuhuhuuhuhu...
sy dah nangis jurai2 air mata
sok sek sok sek lg...



sediakan tisu siap2
klu x der tisu, tudung pun jd
hukhukhukhuk...



*ahad ni ade jemputan IFTAR bersama anak2 yatim kat Rumah BaitulKasih kat rawang... huhuhuhu.. harap2 sy x terlalu emo bila kat sana.. sebab sy ni tersangatttttttttt la lembut hati... ratu meleleh...


Wednesday, August 8, 2012

cerita pasal keturunan

as-salam,

bulan pose ni rasa cam mls jer nak hapdet blog
eh.. rasanya bukan bln pose pun
memang mls jugak kot
wahhhhhhhhhhhhh... larik...

ekceli tgh  sakit hati nih
hahahhha
sakit hati je nak citer kat blog kan
sengal betul
eh.. tak.. tp btul la tgh skait hati
sebab ade kwn ni dok citer
katanya dia sakit hati ngan si polan nih
sebab, asal gaduh skit mula la
nak kaitkan keturunan
skit2 keturunan
asal ko buat silap skit
nak slhkan keturunan
kononnya mcm keturunan ko tu la yg baik sgt
yg baikkkkkkkkkkkkk
semua keturunan dia
yg jahat yg buruk semua keturunan kwn ni
hurmmmm...
x paham lah

apa yg nak dibanggakan sgt ngan keturunan tu
klu nak fikir jht
x yah nak tgk pd keturunan lar
sebabnya, x semestinya atok ayah ko pembunuh
pastu anak cucu cicit ko pun akan keturun jd pembunuh jugak
tolong lah jgn nak cetek pemikiran
lapangkan skit otak tu
nak kata si polan ni x skolah
belajar kemain tinggi lg
siap master bagai... konon best student
tp bangang nye... melempai2...

sakit hati bila dgr kwn ni bercerita
sebab kwn ni dok nangis2 ngadu ngan awak
hurmmmm...
nak buat mcm mana kan
dah nasib ko kenal ngan si polan tu
tp klu boleh reject je lah
sebabnya skang pun dia dah boleh nak kutuk keturunan ko
ntah esok lusa lg teruk agak nya...




*esok2 bila dah kena soaljwb dlm kubur tu, x der nya malaikat nak tanya pasal keturunan ko... yg penting amal ibadat ngan iman ko tu kena kuatkan dulu... jgn sibuk nak jatuh n sakitkan hati org jer... eeeeeeee.. sakit hati!!!



Thursday, August 2, 2012

maafkan sy... sy x sengaja

as-salam,

skang ni dah sampai kat opis
tangan masih terketar-ketar
masih terbayang2 lg kejadian td
rasa ngeri pulak bila difikir2kan

hurmmmm...
klu blh x nak ingat dah
tp klu x tulis.. mesti akan teringat2 balik

oklah..
td ms on the way nak gi kejer
mcm kebiasaan akan lalu tempat yg sama
so, memang dah familiar la ngan jln2 tu semua
tp ntah mcm mana pg ni ade pulak yg x kena

actually jln kat area pulau meranti ni x der la bengkang-bengkok
cuma bila bengkang-bengkok pun
bila dah nak dekat sampai kat simpang turun hiway
tp jln kat sini x baper nak cantik
sebab ade jer lopak2 n lekuk2 sumer tu
eh.. sebenarnya bukan nak citer pasal jalan kat pulau meranti tu
tp nak citer pasal kejadian pg td

ms on the way nak dtg opis
tgh elok2 bwk keter
nampak la sekor anjeng ni dr jauh
dok nampak dia mundar mandir kat tengah jln
pastu sy  hon le kat anjeng tu
nampak dah dia terus kekiri
skali bila dah dekat tu tetiba dia blh patah balik ke tgh jln
keter memang dah x leh nak ngelak dah
sebab kat kiri jln tu ade lori besar dok park kat situ
kat belakang plak ade keter ngan motor

tp try jugak la mengelak ke kanan dan nyaris2 tayar masuk longkang
dengan harapan x kena anjeng tu
skali... gedegang...
ngan sy menjerit x hengat dunia
mesti org kat kedai tu dgr sy jerit kuat sgt2
sebab klu pg2 sy turunkan tingkap pintu
so, lps dah terasa mcm terlanggar sesuatu
terus rasa gelabah yg melampau
satu bdn menggeletar
x berani dah nak tgk ape jd kat anjeng tu

sampai2 jer opis terus check keter
itupun dok ketar2 gak lg
pastu dok samak keter ngan tanah
nasib baik bnyk tanah kat opis nih
skali tgk plat number keter pecah
pastu lampu kat bumper pun pecah gak
hadoiiii.. dugaan sungguh...
x pasal2 terbang rm nak tukar sumer2 tu
hurmmmmmm...

apa2 pun alhamdulillah sebab x der kecederaan teruk kat keter
aminnnn...