: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Wednesday, July 17, 2013

bila naufal berpuasa

as-salam,

sedar x sedar dah masuk 8 hr kita berpuasa
alhamdulillah
setakat ni sy xder cuti panjang lg
yiehaaaa

dan tahun ni juga sy n suami mula ajar naufal berpuasa
sebab dia pun dah 6 thn kan
so, kita start ajar puasa n solat skali
sblm ni ade jugak dia solat
tp bila kat umah ngan tadika je lah
klu kat umah pengasuh mmg x der

alhamdulillah
naufal x culas puasa lagi
mmg nampak layu jer mamat tu
tp kita kena bg semangat la kat dia kan
klu hr biasa dia puasa ok jer
sebab pg pergi skolah mmg x makan bulan puasa ni
then blik umah pengasuh pun mmg dia x makan
biasanya minum susu jer
bila dah mcm tu baik puasa jer kan
cumanya klu hr minggu jer la
dia punye merengek tu... haiiiiii la anak...
ngan si hayyan dok makan minum depan abang dia
nasib daddy blh tolong pujuk...

puasa hr pertama hingga ke 4, dia ok lagi
masih blh makan sahur
tp bila dah nak masuk tgh2 ni dia dah x nak mkn pulak
mummy pun kena la suap kan nasi kat dia
makan pun nasi putih ngan telur dadar jer pun

 ni gambar sahur pagi td.. sempat snap... ade fibre, protein ngan fat..

 makan sampai terbaring2... roti tu pun dia mkn secubit jer... yg ada kat tangan dia tu jer yg dia mampu telan... buah apple 2 potong tu habis la dia makan... air putih ngan susu + smartcoco pun habis jugak... harap2 dia mampu bertahan sampai azan maghrib nanti.




*hayyan x puasa, tp bila gi param dia yg beria2 nak membeli...klu x ade bnda yg dia nak tu, mengamuk bagai nak rak... mcm kan dia puasa penuh... naufal gak relax... bukak puasa jer nak minum air kelapa... klu nasi pun makan sesenduk jer ngan lauk dia telur dadar...



No comments: