: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Thursday, October 6, 2011

Albaghdadi

as-salam,


korang pernah dgr tak pasal albaghdadi nih... ekceli albaghdadi ni adalah salah satu teknik mempelajari Al-Quran...


Dari Ibnu Mas’ud r.a., Rasulullah S.A.W. telah bersabda;




Barangsiapa membaca satu huruf daripada

al-Quran maka baginya satu hasanah (pahala), dan hasanah itu digandakan sepuluh kali ganda, Aku tidak mengatakan Alif Lam Mim itu satu huruf, akan tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf."
-Riwayat Imam Termizi-


 "Teknik Al-Baghdadi adalah satu lagi teknik baru yang diolah bagi memudahkan setiap lapisan masyarakat mempelajari ASAS al-Quran. Set Buku Teknik Al-Baghdadi menggunakan sistem SAS, padat dan ringkas serta kreatif melalui penemuan ABM yang dinamakan sebagai ALAT KETUK. Alat Ketuk ini dipercayai boleh menarik minat anak-anak amnya untuk belajar Al-Quran dengan cara yang lebih menyeronokkan serta merangsang kreativiti." (link)


sebenarnya, bukan kanak2 jer yg blh belajar teknik ni.. tp org dewasa pun blh jugak... sebab teknik albaghdadi ni sgt2 seronok sebab ada alatan ketuk2... cuma klu kanak2 tu ada lebih skit dlm sylibus diorg tu.. sebab kanak2 ada playtime... ms playtime ni kanak2 akan didedahkan dgn huruf2 hija'yah (basic - sebab ade budak2 yg x tau bc alif ba ta...).. sambil2 tu diorg leh main n sebut huruf2 tu dengan alat ketuk2... teknik albaghdadi ni mengajar kita cara sebutan panjang pendek yg betul...



*nanti me akan citer kan lg pasal Albaghdadi ni...


*klu ada sesiapa yg duduk area bandar kinrara, blh la dtg mlm ni selepas isya' utk dptkan info lanjut berkenaan albaghdadi.


Albaghdadi Learning Centre, no. 44, jln BK4/1J, BK4, puchong... dekat ngan petronas.. btul2 kat corner main road...



1 comment:

shidee said...

aku pon nak belajaq jugak la...