: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Thursday, June 6, 2013

masak lemak cili api sotong dgn cendawan

assalam,

wah...

tajuk n3 kemahen hebat lagi kan
dah ala-ala blog masakan gitu
kihkihkih

yg sebenarnya nak citer mlm td sy masak lauk kat atas tu le
sebab stok sutung kat umah bnyk lg kan
dah sebulan rasanya sutun tu dok dlm esbok
hahahahahaha
mana tak nya... hr buruh lps PIL sy gi candat sutun
so, stok sutun byk la
sblm2 ni pun sy dah buat masak dah

tp kali ni special skit (bg sy la kan)
sebab pestaim ni masak sutun cenggini...
dok la gugel resipi
last2, mak jugak yg ku cari
mekaseh mak resepi sempoi tp sedap mak tu
lebiu kiss2 pipi kiri kanan

nak resepi.. ok jom...


bahan2 yg kena ada

sutun
cili api
kunyit idup (baru sodap)
serai
asam keping
pati santan
garam

simple dimple jer kan...
korang cuma tumbuk cili api ngan kunyit idup tu jer
pastu titik kan serai...
renehkan sotong ngan bahan2 tumbuk tu
agak2 dah kuar air sutun korang masukkan santan plak
klu agak2 pekat santan tu masukkan air skit
sebab sutun ni bnyk air so guna pati santan pun dah ok

ms kuah mendidih tu korang masukkan asam keping, garam ngan cendawan
x yah kacau selalu cuma kena pandai jg api jer

dah siap pun
sap sap soi jer kan...

*org nismilan ni klu msk makanan laut msk lomak cili api x pki bawang yo... sobab eh, x nak ilangkan raso manih lauk tu nanti... hiks... ops, omak den org perak tp pandai masak style nismilan sobab arwah abah org rantau...


No comments: