: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Friday, August 5, 2011

lauk berbuka puasa ke-3.. heheh...

as-salam,

hiks.. baru hegeh2 nak hapdet... pdhal dah masuk ramadhan ke-5 dah hr nih.. ekceli, hapdet lauk ni pun sebab gigih masak ms ramadhan ke-3 hr tu.. itupun sebab 1/2 day bw hayyan pi checkup.. klu x memang masak kat param je lar... heheheheh...

ikan siakap 3 rasa... lauk ni en.fizu yg request... dia teringin nak makan... so, me masakkan je lar... blik dr klinik terus pi cari ikan kat HERO... sedap sgt2... hahahha... eh, btul lah.. sebab tgk sumer pun suke makan.. bertambah2 nasi... hiks... cukup rasa sumer w/pun x leh nak rasa kan... me x letak nenas sebab x beli... hahahha... ikut ape yg ade jer... resepi pun senang sgt2... cili padi + bawang putih + bawang merah (potong dadu) + halia skit... tumiskan, then masukkan air asam jawa + gula + garam... siap... klu nak best lg blh la potong nenas kecik2...

masak lemak cili padi udang ngan rebung... yg ni pun sedap... 1st time try... terus jd... dah nama pun abah org n9.. so, memang sepatutnya la me kena pandai masak lauk cili padi nih... senang sgt2... tumbuk kunyit + cili padi pastu titik kan serai... x yah ltk bawang bagai.. sebab klu nak masak lmk cili padi seafood memang x yah pki bawang... klu ayam ok la pki bawang tp skit je la... pastu rebung tu basuh bersih2... masukkan air + bhn tumbuk + rebung.. tunggu sampai mendidih.. pastu, masukkan santan... then masukkan udang + garam + asam keping... tunggu la sampai masak.. ade org risau nak masak lemak cili padi ni sebab kena kacau beria takut pecah santan... so, petuanya klu x nak pecah santan ni.. bile tgk santan tu agak2 nak mengelegak, korang masukkan asam n garam skali.. pastu kacau skit2 jer then slowkan api.. senang jer...

2 comments:

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ said...

nasib gambo x clear...klu x sure terliur

Nandre The Legend said...

aku makan kurma masak angin ja....dengan ayer anggur