: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Friday, December 17, 2010

kue teow goreng pedas

salam sumer,

heheheh.. ngades jer kan nak letak resipi bagai.. pdhal sumer dah tau cara nak buat kue teow goreng nih... heheheh... ok, jom tgk kue teow version mummy niza plak... heheheh....

 tumbuk bwg putih, bwg merah n cili padi... sumer pun agak2.. klu nak pds blh tmbh lg cili api tu.. me x guna cili kering tau.. x ske... klu gune punmesti tambah cili padi jugak... baru ade kick.. sebab darah N9 dah mengalir dlm bdn kan, so memang x leh tinggal la cili padi tu... hehheheeh...

 tumis sampai garing.. sebab nak kasik cili tu btul2 masak.. klu x masak kang sakit poghut plak nanti...



 masukkan ayam... yang ni ikut suke hati masing2 klu nak masukkan rencah2 lain ke kan... 



 masukkan sos cili, kicap manis, garam... kacau rata... masukkan air lesung tu td (alar.. lps kite tumbuk bhn2 tumis tu)



 dah kacau rata.. baru masukkan kue teow ngan sawi.. me pilih sawi hijau.. sedap n x pahit... then kacau sekejap n biarkan smntara.. jgn kerap sgt kacau sebab nanti kue teow tu pecah2 plak... bile dah agak2 sayur tu nak masak, masukkan pulak taugeh... kacau sekejap n tgk taugeh pun hampir masak, blh la tutup api... dah siap... heheheheh...

kue teow ni me masak pg td.. kol 5.00 pg td.. heheheheh... selamat mencuba...

1 comment:

ARIBA said...

samalah cam kita niza..mesti guna cili padi.h.eheheh..makan sampai berpeluh2..tapi kick r..:-)