: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Friday, February 10, 2012

triffle pujaan hati ku... ouchhh...

as-salam,


jom layan triffle jom... sedap bila mkn sejuk2... ekceli dah bnyk kali buat n ade jugak yg order.. alhamdulillah... anak2 pun suke je makan... sgt mudah n cepat nak buat...

bahan-bahan utk triffle sempoi...

swiss roll - utk lapisan bwh
tepung custard 3 sudu mkn + susu cair 1/2 tin + air 1/2 tin + gula ikut suka - lapisan kedua
jeli nona (ape2 perisa pun blh) + buah (ape2 pun blh) utk hiasan - lapisan ketiga

cara-caranya
potong swiss roll tebal 1.5cm
(susun rapat2 then lembabkan dengan air gula dlm tin buah tu)
bancuh tepung custard + susu cair + air + gula
(kacau bg sebati *jgn berketul then baru jerang atas api.. kacau jgn berhenti sampai la bancuhan membuak)
then tuang terus atas lapisan swiss roll td dan ratakan... susun buah2an dan tekan skit supaya melekat
bancuh jeli nona ikut arahan pd kotak
agak2 custard dan keras skit so blh lah tuang bancuhan jeli *perlahan-lahan kat atas custard td
biar sejuk jap then masukkan dlm esbok
dah blh mkn....

selamat mencuba dan selamat mkn...

1 comment:

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

waduhhhh terliurrrrrrrrrrrrrrrrrr ;-)