: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Thursday, February 2, 2012

cream caramel tragedy ku..

as-salam,

 nak resepi.. jom salin... hahhah...

bahan-bahannya (senang dan cepat)
susu pekat manis - 1 tin (boleh kurangkan klu x kuat manis)
telur ayam 6-7 bj *ikut size
gula 3 sudu + air skit (nak hanguskan dia)
esen vanilla 2 sudu teh
air 1/2 tin susu

cara-caranya...
leburkan semua bhn2 dlm satu bekas kecuali gula.. (me kacau secara manual jer... sebab x der blander.. baru la nampak lobang2 tu... hiks)
bila gula dah bertukar kaler, masukkan bancuhan telur tu kat atas gula caramel tu tp kena tapis tau...
tuang kena perlahan2...

then kukus sampai masak
cucuk ngan lidi if nak tgk puding dah masak ke blom..

itu je.. senangkan...
selamat mencuba...

2 comments:

from deep of my heart~ said...

memang senang, tp nisah punye resepi xde susu pekat.. tp tambah gula.. hikhik bebila nk try resepi akak la.. mcm sedap je, even kaler itamnye sungguhla menawan :p

nifalnin... said...

hehehehhe...

yg hitam tu dah terlebih masak gula nya... x de sape yg tlg nengokkan... terlebih hangus plak...

nisah cuba lah.. senang je nak buat.. sebab sblm ni akak ingatkan mcm susah jer... tu yg takut nak buat tu... hiks...