: : jom jadi kawan2 sy jom : :

Monday, June 20, 2011

habis juga akhirnya... Sutera Bidadari

as-salam,

ingat tak me pernah citer pasal novel Sutera Bidadari by RAM (Ramlee Awang Murshid)... alhamdulillah.. dah abes bc w/pun bertatih... hiks... mane tak nye, since dah kawen n ade anak dua ni memang selalu jer kesuntukan ms nak bc novel nih... tu pun terpaksa gak curi2 masa... klu anak2 tdo, bc novel pun dlm cahaya yg samar2 jer... sebab takut anak terjaga...

me nak review lebih2 pun x tau (w/pun budak sastera)... heheheheh... ini pun me review skit2 jer eh.. nak tau selebihnya kena bc sendiri...

Sutera Bidadari lebih bnyk menumpukan cerita kepada pelayaran Catalina dalam mencari Maryam... siapa itu Maryam... apa kaitan mimpi Catalina dengan Maryam dan lelaki bertanduk dua... sepanjang pelayaran itu, Catalina tidak sedar bahawa lelaki bertanduk dua atau lelaki berduka dr Tanah Rencong ada bersamanya... sehingga lah perjalanan mereka menuju ke Hulu Melaka... pelbagai dugaan dan rintangan yg mereka perlu hadapi... berdepan dengan makhluk ALLAH berbangsa Polips... Taghut durjana dan pengikutnya... sehingga lah Laksamana Sunan diselamatkan oleh Indera dan Yede.... Laksamana Sunan turut diperhatikan (sejak sekian lama) oleh Luna, sebangsa dengan Indera dan Yede... pertemuan dengan penjaga Gunung Ledang dan penunggu hutan... setelah sampai dia Hulu Melaka, mereka bertemu semula dengan Panglima Awang Bagan yg sebelum ini telah diselamatkan oleh Hang Lekiu dalam pertempuran dengan bangsa Portugis... dan di Hulu Melaka jugalah Laksamana Sunan bertemu semula dengan Hang Tuah...
selesai pertempuran di Hulu Melaka, LS kembali ke kampung Punggor... bertemu keluarganya... seterusnya merancang utk menjejak Taghut ke Negeri Atas Angin... Saifullah... Sang Dewi... Raja Roman... Luna... Sadik... Inderipuri... keris Nangroe... Catatan Maryam... Drakul.... 


kisah Sunan yg ditarik ke alam mimpi oleh Sang Dewi... mengharapkan belas Laksamana Sunan untuk merungkai sumpahan keatasnya... siapa Sang Dewi... apa kaitan Sang Dewi dengan Laksamana Sunan... dan kenapa hanya Laksamana Sunan sahaja yg diseru Sang Dewi... dan mengapa Luna merahsiakan sesuatu dari semua perihal Sang Dewi... 




jgn lupa dapatkan Sutera Bidadari... tp sebelum tu kena la bc bagaikan puteri, cinta sang ratu, cinta sufi, hijab sang pencinta..... then barulah bc sutera bidadari...


Wahai En. Ramlee Awang Murshid... sy tetap akan sabar menunggu kemunculan sekuel novel ni....

No comments: